7/21/2009

تبولی ؛ و شاید سالاد ماه عسل

خیلی ساده ، تبولی یک سالاد سبک است . تبولی یکی از معروفترین سالادهای لبنان است . تبولی ساید دیش سالم و آسان و خنک است . تبولی مزه پای بساط شرب است . گاهی کنار هاماس و شارما ( که بعدها توضیحش را می دهم ) ، گاهی روی چیپس ، گاهی در ظرف سالاد خوری ، گاهی کنار بشقاب مرغ بریان یا همراه انواع کباب سرو می شود . این تا اینجا یک مسئله جنرال است . آنچه که من به آن اضافه کرده ام ، این صفت تعلقش به هانی مون است . چرا ؟ چون دلم می خواهد .

برای تهیه تبولی به یک تخته آشپزی و چاقوی تیز نیاز دارید . اول چند دسته جعفری خیلی سبز و خیلی تازه را بشویید و ساطوری کنید . چقدر ؟ تا جایی که له نشود اما خیلی خیلی ریز باشد . سپس بسته به مقدار جعفری ، دو تا سه عدد گوجه فرنگی سفت و محکم و درست درمان را بشویید و ساطوری کنید . چقدر؟ به همان اندازه ای که جعفریها را ساطوری کرده اید . مخلوط این دو با هم کنتراست رنگی خوشحال کننده ای می دهد در ضمن .
سپس جوانه گندم . جوانه ها خیلی نباید ریز شوند؛ حال بسته به ذائقه ، خودتان اندازه اش را تعیین کنید . مقدار جوانه ها مطلوبست که به موازات مابقی محتویات سالاد باشد . سر آخر چند عدد زیتون بی هسته را حلقه حلقه کنید و به مابقی محتوا اضافه . یک تبولی اصیل و صحیح ، به عنوان سس ، باید حاوی مقدار متنابهی روغن زیتون اصل و آبلیموی تازه باشد . پیشنهاد می کنم که اول روغن را اضافه کنید ، سپس نمک ، فلفل سیاه و سر آخر آبلیمو . حواستان باشد که این یک نوع سالاد شیرازی نیست که آب لب و لوچه اش سرازیر شود . پس هنگام ریختن آب لیمو دقت کنید .

پ.ن . شاید اگر در این هوای گرم مزخرف ، این سالاد سبک را آماده کردید و خنک شدید و دوستش داشتید ، فکر کنید که چرا گفتم مخصوص ماه عسل ؟ و خود من هم فکر می کنم به یک دخترکی که هر روز عادت داشت این سالاد را سفارش بدهد و بعد بهش بگوید بتول و ریز ریز بخندد.

No comments: